CİNLERİN İNSANLARA TESİRİ
1 sayfadaki 1 sayfası
CİNLERİN İNSANLARA TESİRİ
Cinlerin İnsanlara Te’siri:
Ehli sünnet âlimlerine göre insanlarla cinlerin birbirlerine tesir etmeleri mümkündür. Zira Kur’an’da faiz yiyenlerin kıyamet günü şeytanın çarptığı kimselerin kalkışı gibi kalkacakları belirtilmiş. (Bakara 275) bir hadiste de şeytanını insan bedeninde kanın dolaştığı gibi dolaştığı bildirilmiştir. (Buhari “Ahkam” 21) Bu tür nakiller yoruma tabi tutulmadan zahiriyle benimsendiği takdirde şeytanlar gibi cinlerinde insanları etkileyebileceği ve meselâ onları saralı hale getirebileceği sonucuna varılabilir. Hz. Peygamberin cinlerin insanlar üzerinde etkilerinden kurtulmak ve onları tesirsiz hale getirmek için Felak ve Nas sürelerinin, ayrıca Ayetül-kürsî’nin ve Bakare süresinden bazı ayetlerin okunmasını tavsiye etmesi de (müsned IV.144-146, Buhari “Vekale”.10) insanların cinlerin faaliyetlerine karşı kendilerini savunabilecekleri şeklinde yorumlanmıştır.
Ebul-Yüsr el-Pezdevî gibi bazı sünnî âlimler cinlerin sadece vesvese vermek suretiyle insanlara etkili olabileceğini kabul ederler. (Usulüddin s.226) Manaları anlaşılmayan “havas” ve “azâim” türünden bazı metinlerin okunması yoluyla cinlerden faydalanma girişiminde bulunulmasına huddâmcılık, bu işte kullanıldığı söylenen cinlere de huddâm denilir. Ancak önde gelen âlimlerin çoğunluğu cinlerin tesirinden kurtulmak veya ona maruz kalmamak için Kur’an okuma yolunun dışına çıkılmasını tasvip etmemişlerdir. İslam dininin ana kaynaklarında bulunmayan azâim ve havass’a dair bilgiler daha çok Mısır, İran Türk ve Hint bölgelerinde yaşayan eski kültürlerden Müslümanlara intikal etmiş ve halk arasında yaygın bir şekilde benimsenen inançlar halini almıştır. Mütezîleden Amr b. Ubeyd ve Kâdî Abdül cebbâr gibi âlimler bu hususta sünnî görüşü paylaşırken büyük bir kısmı da cinlerin insanlar üzerinde hiçbir etkisinin bulunmadığı kanaatini ifade eder.
Ehli sünnet âlimlerine göre insanlarla cinlerin birbirlerine tesir etmeleri mümkündür. Zira Kur’an’da faiz yiyenlerin kıyamet günü şeytanın çarptığı kimselerin kalkışı gibi kalkacakları belirtilmiş. (Bakara 275) bir hadiste de şeytanını insan bedeninde kanın dolaştığı gibi dolaştığı bildirilmiştir. (Buhari “Ahkam” 21) Bu tür nakiller yoruma tabi tutulmadan zahiriyle benimsendiği takdirde şeytanlar gibi cinlerinde insanları etkileyebileceği ve meselâ onları saralı hale getirebileceği sonucuna varılabilir. Hz. Peygamberin cinlerin insanlar üzerinde etkilerinden kurtulmak ve onları tesirsiz hale getirmek için Felak ve Nas sürelerinin, ayrıca Ayetül-kürsî’nin ve Bakare süresinden bazı ayetlerin okunmasını tavsiye etmesi de (müsned IV.144-146, Buhari “Vekale”.10) insanların cinlerin faaliyetlerine karşı kendilerini savunabilecekleri şeklinde yorumlanmıştır.
Ebul-Yüsr el-Pezdevî gibi bazı sünnî âlimler cinlerin sadece vesvese vermek suretiyle insanlara etkili olabileceğini kabul ederler. (Usulüddin s.226) Manaları anlaşılmayan “havas” ve “azâim” türünden bazı metinlerin okunması yoluyla cinlerden faydalanma girişiminde bulunulmasına huddâmcılık, bu işte kullanıldığı söylenen cinlere de huddâm denilir. Ancak önde gelen âlimlerin çoğunluğu cinlerin tesirinden kurtulmak veya ona maruz kalmamak için Kur’an okuma yolunun dışına çıkılmasını tasvip etmemişlerdir. İslam dininin ana kaynaklarında bulunmayan azâim ve havass’a dair bilgiler daha çok Mısır, İran Türk ve Hint bölgelerinde yaşayan eski kültürlerden Müslümanlara intikal etmiş ve halk arasında yaygın bir şekilde benimsenen inançlar halini almıştır. Mütezîleden Amr b. Ubeyd ve Kâdî Abdül cebbâr gibi âlimler bu hususta sünnî görüşü paylaşırken büyük bir kısmı da cinlerin insanlar üzerinde hiçbir etkisinin bulunmadığı kanaatini ifade eder.
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz